Portfólió, azaz a modellkönyv

   

   Az előző néhány bejegyzésből már kiderüt, hogy magára a tesztfotózásra miért van szükség, sőt a teszt és a divatanyag fotók közti különbséget is tisztáztuk, így most áttérhetünk arra, ahol a végeredmény helye lesz. Ezek a képek ugyanis a tapasztalatszerzés és a jó fizetés mellett a portfólió, ügynökségi nyelven model book, tehát modellkönyv folyamatos bővítésére is szolgálnak.

 

   A modellkönyv állandóan változik, sosincs készen, egy fotós portfóliójához hasonlóan mindig a legutóbbi tesztfotók, munkák során készült képeket tartalmazza az adott ügynökség és piac elvárásainak megfelelő összeállításban. Arra szolgál, hogy az itthoni és külföldi kliensek első ránézésre tudják, milyen szinten áll a karrierjében egy modell és mennyire felel meg az adott elképzelésnek.

 

   Létezik fizikai verziója is a modellkönyvnek, amit tényleg egy nagy könyvként képzelj el, jó minőségben, nyomdában nyomtatva A4-es oldalakon ugyanezekkel a képekkel. Ez már csak néhány országban jellemző, hiszen sokkal egyszerűbb iPaden vagy tableten bemutatni a modellkönyvet castingok során. Mindkét esetben sedkártyával együtt érvényes, hiszen a kártyán szerepelnek a modell méretei és ügynökségének adatai.

 

 

   Szerepelhet online a modellügynökség weboldalán, ahogyan az itt látható képen:

13.png

 

Miskolczi Szilvia esetében, lapozható fotóimmal a Visage Models oldalán.

 

   A képek sorrendje az ügynökség által előre meghatározott, a modellek ezek sorrendjén nem változtathatnak saját kedvük szerint. Általában egy beauty képpel kezdődik, ahogyan ez a bejegyzés is Lovas Anna arcközeli képével.
A legtöbb ügynökségnél már van “New Face” fülecske a kezdő modelleknek, ha az ő könyvüket nyitod meg, biztosan pár tesztfotóval, kb. 6-8 képpel fogsz találkozni néhány fotóstól, különböző stílusban, ruhákban és sminkben, ügyelve arra, hogy a modellről ne vonja el egyik sem a figyelmet.

 

   Annak a modellnek, akit a kezdő könyvével lehetett kisebb munkákra ajánlani, már lesz néhány online editorialja, esetleg magazin megjelenése is a könyvében, az is lehet, hogy már magyar márkáknak a képein is szerepel. A cél, hogy a modell megrendelőknek dolgozzon, ezért minél több ilyen típusú anyag kerül bele, annál jobb és több munkára van esélyük, akár külföldön is. Legyen ez editorial, lookbook vagy kampány, ezek a munkák a legfontosabb referencia anyagok a modellek karrierjének előrehaladásához. Ha mondjuk pontokban gondolunk egy modellkönyvre, a legtöbbet nyilvánvalóan a címlapfotók érnek (kampányképek ritkán kerülnek be a portfólióba), mivel az ilyen nagyobb munkákkal pozícionálja magát a fizetésével együtt a modell egyre felsőbb kategóriákba.

 

   Ha sikerül elhelyezni a modellt valamelyik külföldi piacon, ott újabb tesztfotókra kerül majd sor az adott piac ízléséhez mérten, a helybéli fotósokkal. Utána nagyjából ugyanaz a folyamat játszódik le, mint ami itthon, azzal a különbséggel, hogy közben folyamatosan castingokra járnak a modellek. Minél erősebb képeket szerez, annál több magazint és kampányt fog megkapni, ezekkel pedig további lehetőséget biztosít arra, hogy minél több országban szerezzen képviseletet és egyre nívósabb munkákat.

 

   Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy egy profi modellügynökség gondosan kiépített kapcsolatrendszeréhez hozzátartoznak a profi fotósok is, ezért nagyon fontos, hogy átnézd az ügynökség oldalát, a képek minőségét és a munkák mennyiségét, mielőtt jelentkeznél. Ugyanez igaz természetesen akkor is, ha még nem modellkedsz és jó fotóst keresel magadnak.

 

Bodogán Sándor