Korábban már többször írtam a modell szakma témakörében, most egy újabb gyakran felmerülő tévhitet igyekszem tisztázni. Mikor a modell világban kevésbé jártas emberekkel beszélgetek, gyakran megütik a fülemet különböző kijelentések, mint ékszermodell, sminkmodell, kifutómodell stb. stb…
Ezek a kategóriák valóban megállták a helyüket néhány évvel ezelőtt, azonban mostanra kissé átalakult a piac. Fokozatosan változtak a körülmények, a megrendelők és a modellügynökségek előtt kirajzolódott, milyen tulajdonságokkal felruházott modellek tudnak eladni egy adott terméket, ezáltal sokat szigorodtak az elvárások. Példának okáért: korábban a megfelelő magasság nem volt annyira fontos elvàrás, mint manapság. Jelenleg a vezető ügynökségek nagy része arra törekszik, hogy egy bizonyos minimum magasság alatt (170-175 cm) ne foglalkoztasson lányokat, hisz sokkal több energia lenne őket munkához juttatni, ami még talán a sok belefektetett munka ellenére sem térülne meg. A pontos méretet azért nehéz belőni, mert piaconként eltérőek az erre vonatkozó elvárások. Távolkeleten például nem okoz problémát, ha valaki kicsit alacsonyabb, de a divat nagyvárosaiban elengedhetetlen a minél magasabb termet. De milyen kategóriákról beszélhetünk a modell kifejezésen belül, ha nem magasság szerint csoportosítják a lányokat kifutó és fotómodell csoportba?
Nos, napjainkban a managerek túlnyomó része két kategóriát különböztet meg, és azt hiszem ezt nyugodtan tekinthetjük a “hivatalos” verziónak is: a high fashion és a commercial lányokat. Az előbbi egyedi arcú, nem mindennapi lányokat fed, akik nem az átlagos normák szerint nevezhetőek szépnek, hanem arcuk karaktere teszi őket azzá. Legegyszerűbben divatmodellnek nevezhetjük őket. A commercial modellek, azaz a reklám modellek a klasszikus értelemben vett szép lányok, akik ugyan közelebb állnak a közízléshez, de a szépségük átlagosnak mondható. Ők azok, akik finom mozdulatokkal töltik ki a kávét lágy zenével a háttérben és meghozzák a hangulatot az adott cég termékeinek megvásárlásához. Vagy ők azok, akik a jeges teát boldogan emelik a szájukhoz egy tenger melett töltött baráti nyaralás során. Az előbb említett kategória ezzel ellentétben kizárólag divattal kapcsolatos termékeket ad el, kifutókon sétálnak végig, ismert divatházak kampányaiban szerepelnek.
Vannak lányok, akikről nehéz eldönteni, hogy melyik csoportba tartoznak, mert még fiatalok és arcuk karaktere változhat az évek során, vagy ötvözik a két kategória elvárásait. Ilyen esetben a bookerük (modellügynök, aki mindenben a lányok segítségére van, mind szakmai, mind lelki szempotból) segítségével találják meg a helyes utat a szakmán belül. De kétségtelen, hogy bizonyos esetben a szerepek fel is cserélődhetnek, és akár egy fashion modell is egy reklámfilm forgatáson találhatja magát, vagy fordítva.
Végezetül a közösségi média által létrehozott új ‘körről’ is írok pár szót. Ők a közösségi média sztárok, akik elkezdenek modelként funkcionálni. A közösségi média hatása által kerülnek bele ebbe a világba, hiszen mindig megéri egy olyan lányt foglalkoztatni, akinek ismertsége több millió plusz potenciális vásárlót vonz az adott márka számára. Ezek a lányok bár csinosak, nem feltétlen felelnek meg a klasszikus modellek felé támasztott elvásároknak, de erős személyes brandjüknek köszönhetően mégis a legelismertebb divatházak kifutóin vagy legnagyobb magazinok hasábjain szerepelnek.
A szakma tehát sok esélyt ad sok lány számára, hogy megismertessék magukat és felépítsék karrierjüket ügynökeik segítségével bármely kategóriát is képviselik, de ez még így sem egy könnyű világ, így mindenki, aki belevág legyen körültekintő…